Trouwen in Corona tijden
Trouwen in Corona tijden
‘Trouwen in Corona Tijden’ een uitspraak waar wij allemaal in 2019 nog nooit van gehoord hadden. In maart 2020 werd het realiteit dat wij ons in bijzondere tijden bevinden. 2020 zou een populair trouwjaar gaan worden, maar helaas werden veel bruidsparen gedwongen om hun bruiloft te verplaatsen en dit is natuurlijk erg verdrietig. Richting juni kwamen er meer versoepelingen en meer mogelijkheden. De bruidsparen die hun bruiloft in de zomer gepland hadden, kwamen voor de keuze of zij de bruiloft op de geplande datum door wilden laten gaan of verplaatsen naar een moment waarop er wellicht meer mogelijk zou zijn. Voor iedereen was het een nieuwe situatie en de toekomst gaf geen zekerheden. Toch durfden een aantal bruidsparen het aan en hebben afgelopen zomer een prachtige huwelijksdag beleefd. Daardoor kregen wij al snel meer ervaring met bruiloften in corona tijden.
De toekomst is lastig te voorspellen, maar de kans is aanwezig dat er nog maatregelen gelden in 2021 die invloed kunnen gaan hebben op de geplande bruiloften. Wij willen graag de ervaringen delen van de bruiloft van A&M in de corona tijd. Om een beeld te geven hoe het kan zijn om te trouwen in tijden van maatregelen en social distancing.
A&M trouwden op 25 september 2020 in de Mariënhof. In juli hebben wij contact gehad met het bruidspaar om te overleggen hoe zij tegen de bruiloft in september aankeken. We hebben gesproken over onze aanpassingen, de bruiloften die al plaatsgevonden hadden en over mogelijkheden.
A&M hadden de grote wens om hun bruiloft door te laten gaan op 25 september 2020. Na verschillende overwegingen hebben zij er dus voor gekozen om er voor te gaan.
Samen hebben we gekeken naar het dagprogramma en bijna alle onderdelen van de dag konden plaatsvinden volgens het originele plan. Een groot dansfeest vieren, zoals dat in ‘normale tijden’ wordt gevierd, is niet mogelijk binnen het maatregelenpakket. Als alternatief avondprogramma hebben zij ervoor gekozen om ’s avonds uitgebreid te dineren met een intieme groep familie en vrienden. Tijdens de ceremonie en de borrel overdag nodigden zij een groep uit die passend was bij de capaciteit van de zalen en conform de maatregelen. Wij nemen jullie mee door de dag van A&M en vertellen graag hoe de dag verliep en wat wij hebben gedaan om het bruidspaar een geweldige én veilige huwelijksdag te bezorgen.
De dag van A&M begon in alle spanning tijdens het klaarmaken, apart van elkaar. Na de first look hebben zij prachtige foto’s laten maken in het centrum van Amersfoort door fotograaf Sam Derksen. Er zijn zulke bijzondere en uiteenlopende plekjes te vinden op loopafstand van de Mariënhof. Het stadshart of een groene omgeving, het is er allemaal.
Ondertussen werden de gasten ontvangen in de Mariënhof met een kopje koffie en zoetigheden van BUUF in de Serre. Bij binnenkomst hebben wij een korte gezondheidscheck uitgevoerd bij alle gasten. Door vooraf de gastenlijst aan te leveren, is dit een kort moment en gaat de gastendoorloop soepel. Toen was het de hoogste tijd om het bruidspaar te ontvangen. Samen met de ceremoniemeesters hebben wij alle gasten, per huishouden, naar de voortuin begeleid voor de aankomst van het bruidspaar. In de Kloostertuinen is er genoeg ruimte voor alle gasten om op afstand in een erehaag te kunnen gaan staan.
Het bruidspaar had dankzij hun eigen bakfiets, versierd in bruiloftsstijl, een geweldig en verrassend entree.
De ceremonie vond plaats in onze prachtige Singelzaal. Deze grote en hoge ruimte is een hele fijne plek om te trouwen. Het is prachtig door de glas-in-lood ramen en door de oppervlakte kan er een ceremonie worden gevierd met 60 gasten op basis van de verschillende huishoudens. Ondanks de maatregel van maximaal 50 personen per ruimte konden, met wat creativiteit, alle gasten de ceremonie bijwonen door naastgelegen open ruimtes te betrekken. Wij delen de zaal in op basis van de huishoudens, zodat zij op een veilige manier naast elkaar kunnen zitten. Hierdoor wordt de zaal mooier gevuld en valt de afstand een stuk minder op. Het bruidspaar had van te voren een ceremonie opstelling gemaakt en ingetekend waar wij alle gasten mochten placeren. Door middel van mooie naamkaartjes op de stoelen en begeleiding vanuit de ceremoniemeester konden alle gasten direct en veilig hun plekje vinden.
Na afloop van de ceremonie werd er een toost uitgebracht op het kersverse bruidspaar. Op een mooie statafel presenteerden wij de glazen met bubbels of een alcohol vrij alternatief, alle gasten konden zelf een glas pakken en onze bedieningsmedewerker stond erbij ter assistentie.
De bruidstaart van onze partner Joey Mercuur stond in de Rôtisserie klaar. Het eerste stukje van de bruidstaart werd aangesneden door het bruidspaar, waarna wij het aansnijden van de taart verder overnamen (met handschoentjes) en iedereen een stuk bruidstaart hebben uitgedeeld.
Tijdens de borrel -en overige onderdelen van de dag- dienen de gasten zoveel mogelijk te zitten. Wij hebben onze ruimtes ingericht met een dynamische receptieopstelling. Om te voorkomen dat het een ‘klas’ opstelling wordt, hebben wij zowel lage tafels als hoge statafels met krukken geplaatst. Hierdoor werd het ‘borrel gevoel’ nog steeds goed ervaren.
De borrelhappen mochten natuurlijk niet ontbreken. Het belangrijkste bij het serveren van het eten & drinken is dat dit per persoon is verpakt of gepresenteerd. De notenmix stond bijvoorbeeld in losse zakjes op de (sta)tafels.
De hele dag was fotograaf Sam Derksen aanwezig op de bruiloft. Sam is één van onze lievelingsleveranciers die wij graag aanbevelen aan onze bruidsparen. Gedurende de borrel ging het bruidspaar foto’s maken met de daggasten. Op een creatieve manier en met ideeën van Sam konden er op afstand leuke groepsfoto’s gemaakt worden.
Ondertussen werd de Singelzaal waar halverwege de middag de ceremonie plaatsvond omgebouwd naar een mooie diner opstelling. Wij hebben veel ervaring met het ombouwen van ruimtes en kunnen dit in een korte tijd realiseren. Hierdoor kunnen meerdere onderdelen in dezelfde ruimte plaatsvinden. Met de 1,5 meter afstand regel kom je snel uit op onze twee grootste ruimtes (Singelzaal en Rôtisserie). Het bijzondere is dat veel gasten de sfeer van de zaal anders ervaren bij de verschillende onderdelen en niet het gevoel hebben dat ze telkens in dezelfde omgeving zitten.
In de Singelzaal stonden twee lange smalle tafels ingedekt voor de 32 dinergasten. Alle huishoudens zaten in groepjes tegenover en naast elkaar. Ondanks de afstand tussen de huishoudens voelde het als één geheel.
Het bruidspaar en de gasten hadden alle tijd om rustig te dineren, omdat er geen afsluitend feest was. Over de avond verspreid serveerden wij een 4 gangen diner afgestemd op het seizoen. Het was een relaxte avond met genoeg tijd voor verschillende speeches van dierbaren. De avond werd rond 23:00 uur afgesloten.
A&M kijken terug op een prachtige huwelijksdag!
Fotocredits: Sam Derksen Fotografie